Gdy jest już ustawiony sposób rozliczeń, można naliczyć rozliczenie. Aby to zrobić, należy przejść do:
Administracja > przycisk Naliczenia.K.bieżąca.Obciążenia > Nalicz korekty RL+RK.Rozliczenie przeliczamy dla całego zasobu, w polu Struktura, zaznaczając najwyższy element (cały budynek). Dzięki temu wystarczy to zrobić tylko raz, można przeliczać też na podległych strukturach lub na lokalach.
Klikając: Nalicz korekty RL+RK są przeliczane wszystkie: korekty zwyczajne, rozliczenia liczników, należy sprawdzić więc, czy oprócz pożądanych pozycji nie naliczają się zbędne, które należałoby wykasować lub zaksięgować przed rozliczeniem kosztów.
Rozliczenie można w tym momencie poprawiać i przeliczać do woli. Właściciele nie widzą niezaksięgowanych rozliczeń.
W kolumnie Było Wartość są podane przychody biorące udział w rozliczeniu, mogą być to zarówno zaliczki, korekty lub rozliczenia. Kwota nie musi odpowiadać poniesionym przychodom, pewne zaliczki mogą być pomijane, w zależności od ustawionego sposobu rozliczeń.
W kolumnie Ma być Wartość jest podany koszt wyliczony w rozliczeniu. Przy rozliczeniach Pełnym kosztem powinien być widoczny koszt który wpisaliśmy w polu Wartość (Stawka). Przy rozliczeniach różnicą będzie widoczne: Było + Wartość.
Kolumna Wartość to różnica pomiędzy Było a Powinno być.

Jako pierwszy zalecamy sprawdzić udział wyliczony w rozliczeniu, znajduje się on w kolumnie Ilość w K.bieżąca. Należy go sprawdzić przynajmniej na kilku lokalach, dla każdej pozycji, która ma inny sposób rozliczeń (inny udział).
Rozliczając pozycję według wcześniejszych obciążeń, kwota tych obciążeń będzie podana w kolumnie Było Wartość. Więc aby obliczyć udział, sprawdzamy tę kwotę na pojedynczym lokalu. Następnie dzielimy ją przez kwotę widoczną na całym budynku/zasobie.
Rozliczając pozycję według danej np. powierzchni, wyliczanie udziału może się skomplikować. Jeśli dana ma różne wartości w okresie rozliczeniowym, to system dla każdego z podokresów zmian wylicza osobny udział w tym okresie. W takich przypadkach prosimy się zgłosić do działu wsparcia Weles w celu wyjaśnienia udziału.
Natomiast jeśli dana jest stała w okresie rozliczeniowym, to skomplikowane obliczenia upraszczają się do prostego dzielenia:
Dana w lokalu / Suma danej w budynku = udział do RK
Prosimy pamiętać też, że jeśli lokal był wykupiony w okresie rozliczeniowym to udział w rozliczeniu będzie proporcjonalnie mniejszy do czasu posiadania lokalu przez konkretnego właściciela. Przykładowe wyliczenie udziału przedstawiamy poniżej.
