Przykład RK - alg. różnica

W niniejszej instrukcji przedstawimy Państwu przykładowe rozliczenie składnika opłat, dla którego jako wartość do rozliczenia podamy kwotę różnicy pomiędzy przychodami a kosztami poniesionymi w okresie rozliczeniowym. Warto nadmienić, że rozliczenia różnicy można zrobić dla wszystkich opłat, zazwyczaj wykonujemy je dla składników opłat powiązanych z licznikami, na przykład dla Zimnej wody i ścieków.

Opis przykładu

Założenia:

  • Przeprowadzimy rozliczenie różnicy (często zwanej uchybem) po zaksięgowaniu rozliczenia liczników lokalowych zimnej wody.
  • W budynku są liczniki ZW i CW, rozliczenie uchybu zrobimy proporcjonalnie do powierzchni użytkowej na wszystkich.
  • Okres rozliczenia to pół roku.

Wstęp

Przed przystąpieniem do rozliczenia sprawdzamy:

  • Czy wartość danej (powierzchni użytkowej) wg której będziemy rozliczać składnik, jest stała i prawidłowa w okresie rozliczenia lub jeśli występują jej zmiany, to są one zamierzone? (menu Widok > Struktura danych w lokalach)
  • Czy wartość zaliczki za Zimna woda i ścieki jest prawidłowa we wszystkich miesiącach, sprawdzamy też konto 700 przychodów składnika w zakładce Konta FK. (menu Widok > Struktura naliczeń w lokalach i zakładka Konta FK)
  • Czy na koncie 400 składnika są zaksięgowane wszystkie koszty? (zakładka Konta FK)

Przykład Rk alg.1

Terminy rozliczeń

Po sprawdzeniu określamy okres rozliczenia składnika, w naszym przypadku jest to od 01-2021 do 06-2021.

Menu Elementy > Terminy rozliczeń kosztów

Przykład Rk alg.2

Określanie sposobu rozliczenia

Przechodzimy do ustawienia sposobu rozliczenia kosztów. Dla przyjętych wcześniej założeń ustawiamy:

Zakładka Administracja > Naliczenia > K.bieżąca

  • Menu Obciążenia > Rozliczenia kosztów.
  • Pole Typ > Algorytm - różnica (lub Obciążenia - różnica - jeśli RK ma być proporcjonalne od wcześniejszych obciążeń).
  • Pole Sposób > Łącznie (na wszystkie lokale bez rozróżnienia czy jest ryczałtowy, czy olicznikowany).
  • Pole Algorytm > wybieramy Daną, na przykład: Powierzchnia użytkowa.
  • Pole Wartość > wpisujemy lub wybieramy z podpowiedzi kwotę różnicy ZW.
  • Klikamy Dodaj.
  • Klikamy Zatwierdź.

Następnie przeliczamy rozliczenie w korekcie bieżącej i sprawdzamy.

Menu Obciążenia > Nalicz korekty RL + RK.

Przykład Rk alg.3

Sprawdzenie

Sprawdzamy rozliczenie kosztów jeszcze przed zaksięgowaniem. Właściciele nie widzą w swoim podglądzie internetowym niezaksięgowanych rozliczeń. Opis kolumn:

  • Było Wartość > jest to kwota poprzednich obciążeń (zaliczek, korekt, rozliczeń), do których odnosi się bieżące rozliczenie.
  • Ma być Wartość > jest to kwota kosztu przypadająca na lokal, jest sumą kolumn Było Wartość + Wartość.
  • Wartość > to wynik rozliczenia jest iloczynem kolumn Ilość oraz Stawka.
  • Stawka > to kwota różnicy do rozliczenia.
  • Ilość > to udział (ułamek) wyliczony z ilorazu: pow. lokalu / pow. całkowita (przedstawiając to w uproszczeniu).

Przykład Rk alg.4

Księgowanie

Po sprawdzeniu rozliczenia kosztów można przystąpić do jego księgowania. Rozliczenia zazwyczaj księgujemy na koniec okresu rozliczeniowego, dzięki temu nie wchodzą w przychody przyszłych okresów. Zarówno przed i po zaksięgowaniu można zrobić wydruk kontrolny od strony księgowej. Znajdziemy go w:

  • Menu Funkcje > Wydruki > zakładka Zasób > Wydruk: Rozliczenie (lub Sprawozdanie finansowe).

Saldo dla rozliczanego składnika powinno być jak najbardziej zbliżone do zera. Księgowanie odbywa się za pomocą:

  • Menu Funkcje > Księguj należności.

Przykład Rk alg.5

Przykład w arkuszu

Na koniec przedstawimy Państwu omawiane rozliczenie w arkuszu kalkulacyjnym.

Przykład RK alg.