W niniejszej instrukcji przedstawimy Państwu przykładowe rozliczenie składnika opłat, dla którego jako wartość do rozliczenia podamy kwotę różnicy pomiędzy przychodami a kosztami poniesionymi w okresie rozliczeniowym. Warto nadmienić, że rozliczenia różnicy można zrobić dla wszystkich opłat, zazwyczaj wykonujemy je dla składników opłat powiązanych z licznikami, na przykład dla Zimnej wody i ścieków.
Założenia:
Przed przystąpieniem do rozliczenia sprawdzamy:
Widok > Struktura danych w lokalach)Widok > Struktura naliczeń w lokalach i zakładka Konta FK)Konta FK)
Po sprawdzeniu określamy okres rozliczenia składnika, w naszym przypadku jest to od 01-2021 do 06-2021.
Menu Elementy > Terminy rozliczeń kosztów

Przechodzimy do ustawienia sposobu rozliczenia kosztów. Dla przyjętych wcześniej założeń ustawiamy:
Zakładka Administracja > Naliczenia > K.bieżąca
Obciążenia > Rozliczenia kosztów.Typ > Algorytm - różnica (lub Obciążenia - różnica - jeśli RK ma być proporcjonalne od wcześniejszych obciążeń).Sposób > Łącznie (na wszystkie lokale bez rozróżnienia czy jest ryczałtowy, czy olicznikowany).Algorytm > wybieramy Daną, na przykład: Powierzchnia użytkowa.Wartość > wpisujemy lub wybieramy z podpowiedzi kwotę różnicy ZW.Dodaj.Zatwierdź.Następnie przeliczamy rozliczenie w korekcie bieżącej i sprawdzamy.
Menu Obciążenia > Nalicz korekty RL + RK.

Sprawdzamy rozliczenie kosztów jeszcze przed zaksięgowaniem. Właściciele nie widzą w swoim podglądzie internetowym niezaksięgowanych rozliczeń. Opis kolumn:
Było Wartość > jest to kwota poprzednich obciążeń (zaliczek, korekt, rozliczeń), do których odnosi się bieżące rozliczenie.Ma być Wartość > jest to kwota kosztu przypadająca na lokal, jest sumą kolumn Było Wartość + Wartość.Wartość > to wynik rozliczenia jest iloczynem kolumn Ilość oraz Stawka.Stawka > to kwota różnicy do rozliczenia.Ilość > to udział (ułamek) wyliczony z ilorazu: pow. lokalu / pow. całkowita (przedstawiając to w uproszczeniu).
Po sprawdzeniu rozliczenia kosztów można przystąpić do jego księgowania. Rozliczenia zazwyczaj księgujemy na koniec okresu rozliczeniowego, dzięki temu nie wchodzą w przychody przyszłych okresów. Zarówno przed i po zaksięgowaniu można zrobić wydruk kontrolny od strony księgowej. Znajdziemy go w:
Funkcje > Wydruki > zakładka Zasób > Wydruk: Rozliczenie (lub Sprawozdanie finansowe).Saldo dla rozliczanego składnika powinno być jak najbardziej zbliżone do zera. Księgowanie odbywa się za pomocą:
Funkcje > Księguj należności.
Na koniec przedstawimy Państwu omawiane rozliczenie w arkuszu kalkulacyjnym.