W niniejszej instrukcji przedstawimy Państwu przykładowe rozliczenie składnika opłat, dla którego jako wartość do rozliczenia podamy kwotę różnicy pomiędzy przychodami a kosztami poniesionymi w okresie rozliczeniowym. Warto nadmienić, że rozliczenia różnicy można zrobić dla wszystkich opłat, zazwyczaj wykonujemy je dla składników opłat powiązanych z licznikami, na przykład dla Zimnej wody i ścieków.
Założenia:
Przed przystąpieniem do rozliczenia sprawdzamy:
Widok
> Struktura danych w lokalach
)Widok
> Struktura naliczeń w lokalach
i zakładka Konta FK
)Konta FK
)Po sprawdzeniu określamy okres rozliczenia składnika, w naszym przypadku jest to od 01-2021 do 06-2021.
Menu Elementy
> Terminy rozliczeń kosztów
Przechodzimy do ustawienia sposobu rozliczenia kosztów. Dla przyjętych wcześniej założeń ustawiamy:
Zakładka Administracja
> Naliczenia
> K.bieżąca
Obciążenia
> Rozliczenia kosztów
.Typ
> Algorytm - różnica
(lub Obciążenia - różnica
- jeśli RK ma być proporcjonalne od wcześniejszych obciążeń).Sposób
> Łącznie
(na wszystkie lokale bez rozróżnienia czy jest ryczałtowy, czy olicznikowany).Algorytm
> wybieramy Daną
, na przykład: Powierzchnia użytkowa
.Wartość
> wpisujemy lub wybieramy z podpowiedzi kwotę różnicy ZW.Dodaj
.Zatwierdź
.Następnie przeliczamy rozliczenie w korekcie bieżącej i sprawdzamy.
Menu Obciążenia
> Nalicz korekty RL + RK
.
Sprawdzamy rozliczenie kosztów jeszcze przed zaksięgowaniem. Właściciele nie widzą w swoim podglądzie internetowym niezaksięgowanych rozliczeń. Opis kolumn:
Było Wartość
> jest to kwota poprzednich obciążeń (zaliczek, korekt, rozliczeń), do których odnosi się bieżące rozliczenie.Ma być Wartość
> jest to kwota kosztu przypadająca na lokal, jest sumą kolumn Było Wartość
+ Wartość
.Wartość
> to wynik rozliczenia jest iloczynem kolumn Ilość
oraz Stawka
.Stawka
> to kwota różnicy do rozliczenia.Ilość
> to udział (ułamek) wyliczony z ilorazu: pow. lokalu / pow. całkowita (przedstawiając to w uproszczeniu).Po sprawdzeniu rozliczenia kosztów można przystąpić do jego księgowania. Rozliczenia zazwyczaj księgujemy na koniec okresu rozliczeniowego, dzięki temu nie wchodzą w przychody przyszłych okresów. Zarówno przed i po zaksięgowaniu można zrobić wydruk kontrolny od strony księgowej. Znajdziemy go w:
Funkcje
> Wydruki
> zakładka Zasób
> Wydruk: Rozliczenie
(lub Sprawozdanie finansowe
).Saldo dla rozliczanego składnika powinno być jak najbardziej zbliżone do zera. Księgowanie odbywa się za pomocą:
Funkcje
> Księguj należności
.Na koniec przedstawimy Państwu omawiane rozliczenie w arkuszu kalkulacyjnym.