Po dodaniu odczytów na koniec okresu rozliczeniowego można przejść do przeliczenia i sprawdzenia rozliczenia. Aby to zrobić, należy przejść do:
Administracja
> przycisk Naliczenia
.K.bieżąca
.Obciążenia
> Nalicz korekty RL
.Rozliczenie przeliczamy dla całego zasobu, w polu Struktura
, zaznaczając najwyższy element (cały budynek). Dzięki temu wystarczy to zrobić tylko raz, można przeliczać też na podległych strukturach lub na lokalach.
Klikając Nalicz korekty RL
, są przeliczane korekty zwyczajne, rozliczenia liczników, należy sprawdzić więc, czy oprócz pożądanych pozycji nie naliczają się zbędne, które należałoby wykasować lub zaksięgować przed.
Rozliczenie można w tym momencie poprawiać i przeliczać do woli. Właściciele nie widzą niezaksięgowanych rozliczeń.
Zużycia będą dostępne od razu po przeliczeniu rozliczenia, w kolumnie Ilość
przy pozycjach oznaczonych jako (LZ)
. Oczywiście zużycia można sprawdzić na całej WM lub na strukturze albo na pojedynczym lokalu. Obowiązkowo należy porównać zużycie całego budynku z K.bieżąca
z zużyciem widocznym pod przyciskiem Liczniki
. Różnice te mogą wskazywać na zerowe stawki lub pomijane zużycie. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na ilość cyfr po przecinku w zużyciu w rozliczeniu.
Do sprawdzania zużyć służy też zbiorczy wydruk:
Funkcje
> Wydruki
> Zasób
> Zużycia liczników
.Sprawdzenie struktury korekty na całym zasobie i na lokalach pozwala wyłapać częste błędy przy rozliczeniu:
Aby uzyskać zestawienie, należy przejść do:
Administracja
.Struktura
> kliknąć całą nieruchomość lub inną podrzędną strukturę.Naliczenia
.K.bieżąca
.Widok
> Struktura naliczeń w lokalach
lub Struktura naliczeń
przy wybraniu pojedynczego lokalu w polu Struktura
.