Niniejsza instrukcja opisuje sytuację, w której właściciel sprzedaje tylko część swojego mieszkania. Może też posłużyć do wprowadzenia sprzedaży lokalu gminy lub miasta, którego zasoby są prowadzone w systemie w jednym lokalu zbiorczym.
Uwagi:
Wydzielenie lokalu składa się z kilku zasadniczych etapów:
Administracja
> menu Zasoby
> Edytuj mieszkania
.Nowy
.Nazwa
> wpisujemy numer wydzielonego lokalu.Informacje
> wpisać ew informacje.Utwórz
.Nowy lokal nie pokaże się od razu, trzeba do niego przydzielić odbiorcę.
Administracja
> menu Zasoby
> Edytuj właścicieli
.Lokal
> wybrać wydzielony lokal.Data
> podać datę.Operacja
> wybrać Nowy właściciel
.Udziałowcy
> Właściciel główny
.Struktura
> wybrać strukturę, pod którą ma się podłączyć lokal (Ważne!!).Dokument
> wybrać jeden z dokumentów:
Zawiadomienie
> zwyczajny dokument z opłatami.Faktura VAT
> wybieramy tylko, gdy chcemy wystawić wszystkie pozycje opłat na FV.Rachunek
> wybieramy wtedy, gdy chcemy wystawić opłaty na Rachunku lub na Fakturze uproszczonej.Typ
> określamy typ kartoteki, wypieramy jedną z dostępnych, ew. pozostawiamy Ogólne
.Nazwa
> wpisujemy Imię i nazwisko lub nazwę odbiorcy.Adres
> podajemy pełen adres.Weryfikacja adresu
> Sprawdzaj strukturę
.Informacje
> podajemy ew. dodatkowe informacje.Dodaj
.Zatwierdź
.Lokal powinien się pojawić w polu Struktura
.
Następnym etapem jest edycja danych na lokalach. Przechodzimy do:
Zasoby
> Edytuj dane
.Schemat działania jest następujący:
Na przykładzie, na którym działamy, z lokalu M01 wydzielamy lokal M01b od 1 sierpnia. Lokal M01 ma powierzchnię 67,50. Wydzielony lokal będzie miał powierzchnię 25, więc nową powierzchnią lokalu M01 będzie 42,5. W oknie edycji danych dodajemy dwie pozycje z wartością nowej powierzchni od daty podziału, na oba lokale. Podobnie postępujemy z innymi danymi lokalu, jak na przykład: Udział, Powierzchnia komórki, Liczba osób. (jeśli są dodane i jest taka potrzeba).
Następnie można przystąpić do przeniesienia liczników, oczywiście, jeśli są takie, które zmieniły lokalizację. Analogicznie do danych, składa się to z dwóch czynności:
Do zamknięcia liczników używamy narzędzia:
Zasoby
> Edytuj odczyty
.W lokalu pierwotnym wybieramy liczniki, które będą przeniesione, dodajemy im odczyt na datę wydzielenia, z zaznaczoną opcją: Odczyt Końcowy
.
Do dodania liczników na nowym lokalu używamy:
Zasoby
> Edytuj liczniki
.W polu Licznik
wybieramy: Nowy licznik
, pozostałe pola uzupełniamy danym liczników z lokalu pierwotnego.
Po wykonaniu zmian sprawdzamy naliczenia dla obu lokali.