Niniejsza instrukcja opisuje sytuację, w której właściciel sprzedaje tylko część swojego mieszkania. Może też posłużyć do wprowadzenia sprzedaży lokalu gminy lub miasta, którego zasoby są prowadzone w systemie w jednym lokalu zbiorczym.
Uwagi:
Wydzielenie lokalu składa się z kilku zasadniczych etapów:
Administracja > menu Zasoby > Edytuj mieszkania.Nowy.Nazwa > wpisujemy numer wydzielonego lokalu.Informacje > wpisać ew informacje.Utwórz.Nowy lokal nie pokaże się od razu, trzeba do niego przydzielić odbiorcę.

Administracja > menu Zasoby > Edytuj właścicieli.Lokal > wybrać wydzielony lokal.Data > podać datę.Operacja > wybrać Nowy właściciel.Udziałowcy > Właściciel główny.Struktura > wybrać strukturę, pod którą ma się podłączyć lokal (Ważne!!).Dokument > wybrać jeden z dokumentów:
Zawiadomienie > zwyczajny dokument z opłatami.Faktura VAT > wybieramy tylko, gdy chcemy wystawić wszystkie pozycje opłat na FV.Rachunek > wybieramy wtedy, gdy chcemy wystawić opłaty na Rachunku lub na Fakturze uproszczonej.Typ > określamy typ kartoteki, wypieramy jedną z dostępnych, ew. pozostawiamy Ogólne.Nazwa > wpisujemy Imię i nazwisko lub nazwę odbiorcy.Adres > podajemy pełen adres.Weryfikacja adresu > Sprawdzaj strukturę.Informacje > podajemy ew. dodatkowe informacje.Dodaj.Zatwierdź.Lokal powinien się pojawić w polu Struktura.

Następnym etapem jest edycja danych na lokalach. Przechodzimy do:
Zasoby > Edytuj dane.Schemat działania jest następujący:
Na przykładzie, na którym działamy, z lokalu LU01 wydzielamy lokal LU01B od 1 lipca. Lokal LU01 ma powierzchnię 137,40. Wydzielony lokal będzie miał powierzchnię 68,7, więc nową powierzchnią lokalu M01 będzie 68,7 (podział na pół). W oknie edycji danych dodajemy dwie pozycje z wartością nowej powierzchni od daty podziału, na oba lokale. Podobnie postępujemy z innymi danymi lokalu, jak na przykład: Udział, Powierzchnia komórki, Liczba osób. (jeśli są dodane i jest taka potrzeba).

Następnie można przystąpić do przeniesienia liczników, oczywiście, jeśli są takie, które zmieniły lokalizację. Analogicznie do danych, składa się to z dwóch czynności:
Do zamknięcia liczników używamy narzędzia:
Zasoby > Edytuj odczyty.W lokalu pierwotnym wybieramy liczniki, które będą przeniesione, dodajemy im odczyt na datę wydzielenia, z zaznaczoną opcją: Odczyt Końcowy.

Do dodania liczników na nowym lokalu używamy:
Zasoby > Edytuj liczniki.W polu Licznik wybieramy: Nowy licznik, pozostałe pola uzupełniamy danym liczników z lokalu pierwotnego.

Po wykonaniu zmian sprawdzamy naliczenia dla obu lokali.
