Procedura wykupu lokalu wstecz potrzebna jest w sytuacji, gdy przykładowo w połowie roku otrzymujemy informację o zmianie właściciela lokalu, która nastąpiła na jego początku (np. w lutym). Z reguły w tym momencie mamy już zaksięgowane zaliczki oraz porozsyłane dokumenty do właścicieli. W tym rozdziale została przedstawiona procedura, która ma za zadanie rozwiązać problem związany z zaistniałą sytuacją w możliwie najlepszy sposób. Umożliwia ona korektę niezgodności za okres, który nie został jeszcze rozliczony przez rozliczenie kosztów. Procedurę tą wykonujemy tylko i wyłącznie, jeśli mamy zaksięgowane już dokumenty zaliczki/korekty w miesiącu, w którym nastąpiła zmiana właściciela. Jeśli nie mamy jeszcze zaksięgowanych naliczeń za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana właściciela, to robimy Zwykły wykup.
Wykup wstecz lokalu składa się z dwóch zasadniczych czynności:
Następnie te dwa etapy można podzielić na:
Powyższe etapy zostaną dokładnie opisane poniżej.
Proces zaczynamy od zmiany numeru lokalu starego właściciela. Dodajemy literę S, ponieważ w nieruchomości nie może być dwóch lokali o takim samym numerze. Aby to zrobić, należy przejść do:
Administracja > menu Zasoby > Edytuj mieszkania.Edycja.Nazwa > do numeru lokalu dodajemy literę S, będzie oznaczała starego właściciela.Informacja > podajemy dodatkowe informacje o lokalu, może też pozostać puste.Zapisz.Jeśli system nie akceptuje zmian po kliknięciu Zapisz, to w polu Nazwa dopisujemy kolejną literkę S, być może lokal zmienił kolejny raz właściciela.

Następnym krokiem jest wyzerowanie danych w lokalu, zerujemy je od daty przekazania własności (aktu notarialnego). Przed przystąpieniem do czynności, sprawdzamy jakie dane należy wyzerować, w tym celu klikamy na lokal i następnie przycisk Dane. Aby je wyzerować, należy przejść do:
Administracja > menu Zasoby > Edytuj dane.Lokal > wybrać lokal byłego właściciela.Dana > wybrać żądaną daną.Data > wprowadzić datę wykupu lokalu.Wartość > wprowadzamy wartość = 0, zerujemy.Dodaj.Zapisz.
Następnym krokiem jest wyzerowanie prognoz w lokalu, zerujemy je od daty przekazania własności (aktu notarialnego). Przed przystąpieniem do czynności, sprawdzamy jakie prognozy należy wyzerować, w tym celu klikamy na lokal i następnie przycisk Liczniki. Prosimy zapamiętać wartości prognoz na poszczególnych licznikach. Jeśli licznik nie ma prognozy, to nie trzeba jej zerować. Aby wyzerować prognozy, należy przejść do:
Administracja > menu Zasoby > Edytuj prognozy.Licznik > wybieramy licznik w lokalu byłego właściciela.Data > ustawiamy datę wykupu lokalu.Wartość > wpisujemy prognozę = 0, zerujemy.Dodaj.Zatwierdź.
Następnym krokiem jest zamknięcie liczników w lokalu, zakańczamy je z datą przekazania własności (aktu notarialnego). Wartość odczytu podajemy z protokołu przekazania lokalu. Aby zamknąć liczniki, należy przejść do:
Administracja > menu Zasoby > Edytuj odczyty.Licznik > wybieramy licznik w lokalu byłego właściciela.Data > ustawiamy datę wykupu lokalu.Wartość > wpisujemy wartość odczytu z protokołu przekazania.Typ odczytu > zaznaczamy Końcowy — demontaż licznika, powinien się pokazać haczyk przy prawidłowo zaznaczonej pozycji.Dodaj.Zatwierdź.
Przed dodaniem nowego właściciela, należy stworzyć lokal, aby to zrobić trzeba przejść do:
Administracja > menu Zasoby > Edytuj mieszkania.Nowy.Nazwa > wpisać normalny numer lokalu taki jak miał stary właściciel.Informacja > podajemy dodatkowe informacje o lokalu, może też pozostać puste.Utwórz.
Następnym krokiem jest dodanie nowego właściciela, po tej operacji powinien pojawić się w polu struktury. Przed przystąpieniem do czynności sprawdzamy, jaki dokument ma się wystawiać oraz pod jaką strukturą zlokalizować nowego właściciela. Aby dodać właściciela, należy przejść do:
Administracja > menu Zasoby > Edytuj właścicieli.Lokal > wybrać lokal, który został stworzony w punkcie 2.1.Data > ustawiamy datę wykupu lokalu.Operacja > wybrać Nowy właściciel (ew. Istniejący właściciel, gdy chcemy wykorzystać istniejącą kartotekę właściciela).Udziałowcy > Właściciel główny.Struktura > wybrać strukturę, pod którą ma się podłączyć lokal (Ważne!!).Dokument > wybrać jeden z dokumentów (Ważne!!).
Zawiadomienie > zwyczajny dokument z opłatami.Faktura VAT > wybieramy tylko, gdy chcemy wystawić wszystkie pozycje opłat na Fakturze VAT.Rachunek > wybieramy wtedy, gdy chcemy wystawić opłaty na Rachunku lub na Fakturze uproszczonej.Typ > określamy typ kartoteki, wypieramy jedną z dostępnych, ew. pozostawiamy Ogólne.Nazwa > wpisujemy Imię i nazwisko lub nazwę odbiorcy.Adres > podajemy pełen adres.Weryfikacja adresu > Nie sprawdzaj struktury.Informacje > podajemy ew. dodatkowe informacje.Dodaj.Zatwierdź.
Następnym krokiem jest dodanie danych do nowego lokalu, uzupełniamy je od daty przekazania własności (aktu notarialnego). Przed przystąpieniem do czynności, sprawdzamy jakie dane należy przenieść, w tym celu klikamy na lokal i następnie przycisk Dane. Aby dodać dane, należy przejść do:
Administracja > menu Zasoby > Edytuj dane.Lokal > wybrać lokal nowego właściciela.Dana > wybrać żądaną daną.Data > wprowadzić datę wykupu lokalu.Wartość > wprowadzamy wartość danej taka jak była w starym lokalu, zazwyczaj dane takie jak powierzchnie, udziały i ilości się nie zmieniają, wyjątkiem są ew. normy lub zmiana liczby osób.Dodaj.Zapisz.
Następnym krokiem jest dodanie liczników w nowym lokalu, tworzymy je z datą przekazania własności (aktu notarialnego), numery i typy podajemy takie jak były u starego właściciela. Wartość odczytu podajemy z protokołu przekazania lokalu. Aby dodać liczniki, należy przejść do:
Administracja > menu Zasoby > Edytuj liczniki.Nowy.Lokal > wybrać lokal nowego właściciela.Grupa liczników > wybrać grupę liczników.Typ licznika > wybrać typ licznika.Numer > wpisać numer, maksymalnie 12 znaków, bez zer przodujących.Data założenia > wprowadzić datę wykupu lokalu.Data legalizacji > ustawić datę przyszłej legalizacji.Odczyt > wpisujemy wartość odczytu z protokołu przekazania.Prognoza > wpisać prognozę, może pozostać pusta.Lokalizacja > wpisać lokalizacje, może pozostać puste.Utwórz.
Następnym krokiem jest dodanie prognoz w lokalu nowego właściciela, dodajemy je od daty przekazania własności (aktu notarialnego). Przed przystąpieniem do czynności, sprawdzamy jakie prognozy należy dodać, w tym celu klikamy na lokal i następnie przycisk Liczniki. Aby je dodać, należy przejść do:
Administracja > menu Zasoby > Edytuj prognozy.Licznik > wybieramy licznik w lokalu nowego właściciela.Data > ustawiamy datę wykupu lokalu.Wartość > wpisujemy prognozę.Dodaj.Zatwierdź.
Po sporządzeniu powyższych korekt trzeba naliczyć korektę wykupu wstecz. Aby to zrobić, należy przejść do:
Administracja > przycisk Naliczenia > K. bieżąca.Struktura > klikamy na cały budynek.Obciążenia > Nalicz korekty.Pierwszym objawem poprawnej korekty może być to, że wychodzi na zero. Będzie tak tylko wtedy, gdy stary i nowy właściciel mają te same wartości danych, prognoz i odczytów, co daje te same naliczenia. Jeśli nie wychodzi na zero, to prosimy sprawdzić składniki korekty, które są niezerowe i czy są poprawne.

Sprawdzanie danych lokali > przycisk Dane:
Widok > Struktura danych w lokalach. Za pomocą tej funkcji można sprawdzić dokładniej zmiany danych na lokalach.Sprawdzenie liczników, odczytów i prognoz > przycisk Liczniki:
Sprawdzenie korekty > przycisk Naliczenia:
Naliczenia > K.bieżąca.Widok > Struktura naliczeń w lokalach. Za pomocą tej funkcji można sprawdzić dokładniej zmiany naliczeń w lokalach.
Po upewnieniu się, że zmiany i naliczenia są prawidłowe, można przejść do księgowania korekty, w tym celu, należy przejść do:
Administracja > menu Funkcje > Księguj należności.Księgowanie > Korekty.Data > ustawiamy miesiąc księgowania, powinien się podpowiedzieć.Data księgowania > ustawiamy datę księgowania, domyślnie ostatni dzień miesiąca, można zmienić na późniejszą.Bazowy termin płatności > ustawiamy bazowy termin płatności (sprawdź instrukcje odnośnie do Terminów płatności).Termin płatności zwrotów > Data.Opis > wpisujemy opis korekty.Po zaksięgowaniu można rozpocząć drukowanie dokumentów dla właścicieli.

Gdy wszystko jest już zaakceptowane, pozostaje tylko usunięcie starego właściciela z lokalu, dzięki temu nie będzie już pobierana opłata abonamentowa za system za ten lokal. Aby to wykonać, należy przejść do:
Zakładki Administracja > menu Zasoby > Edytuj właścicieli.
Lokal > wybrać lokal, który został opisany w punkcie 1.1, lokal z S-ką.Data > ustawiamy datę bieżącą, powinna się podpowiedzieć.Operacja > wybrać Usuń właściciela.Dodaj.Zatwierdź.Ikona mieszkania starego właściciela wyblaknie, zostanie określona też data końcowa. Stary właściciel zniknie z pola struktury po zamknięciu roku, w którym był przeprowadzony wykup.

Zasoby > Edytuj odczyty wstecz.