Procedura wykupu lokalu wstecz potrzebna jest w sytuacji, gdy przykładowo w połowie roku otrzymujemy informację o zmianie właściciela lokalu, która nastąpiła na jego początku (np. w lutym). Z reguły w tym momencie mamy już zaksięgowane zaliczki oraz porozsyłane dokumenty do właścicieli. W tym rozdziale została przedstawiona procedura, która ma za zadanie rozwiązać problem związany z zaistniałą sytuacją w możliwie najlepszy sposób. Umożliwia ona korektę niezgodności za okres, który nie został jeszcze rozliczony przez rozliczenie kosztów. Procedurę tą wykonujemy tylko i wyłącznie, jeśli mamy zaksięgowane już dokumenty zaliczki/korekty w miesiącu, w którym nastąpiła zmiana właściciela. Jeśli nie mamy jeszcze zaksięgowanych naliczeń za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana właściciela, to robimy Zwykły wykup.
Wykup wstecz lokalu składa się z dwóch zasadniczych czynności:
Następnie te dwa etapy można podzielić na:
Powyższe etapy zostaną dokładnie opisane poniżej.
Proces zaczynamy od zmiany numeru lokalu starego właściciela. Dodajemy literę S, ponieważ w nieruchomości nie może być dwóch lokali o takim samym numerze. Aby to zrobić, należy przejść do:
Administracja
> menu Zasoby
> Edytuj mieszkania
.Edycja
.Nazwa
> do numeru lokalu dodajemy literę S, będzie oznaczała starego właściciela.Informacja
> podajemy dodatkowe informacje o lokalu, może też pozostać puste.Zapisz
.Jeśli system nie akceptuje zmian po kliknięciu Zapisz
, to w polu Nazwa
dopisujemy kolejną literkę S, być może lokal zmienił kolejny raz właściciela.
Następnym krokiem jest wyzerowanie danych w lokalu, zerujemy je od daty przekazania własności (aktu notarialnego). Przed przystąpieniem do czynności, sprawdzamy jakie dane należy wyzerować, w tym celu klikamy na lokal i następnie przycisk Dane
. Aby je wyzerować, należy przejść do:
Administracja
> menu Zasoby
> Edytuj dane
.Lokal
> wybrać lokal byłego właściciela.Dana
> wybrać żądaną daną.Data
> wprowadzić datę wykupu lokalu.Wartość
> wprowadzamy wartość = 0, zerujemy.Dodaj
.Zapisz
.Następnym krokiem jest wyzerowanie prognoz w lokalu, zerujemy je od daty przekazania własności (aktu notarialnego). Przed przystąpieniem do czynności, sprawdzamy jakie prognozy należy wyzerować, w tym celu klikamy na lokal i następnie przycisk Liczniki
. Prosimy zapamiętać wartości prognoz na poszczególnych licznikach. Jeśli licznik nie ma prognozy, to nie trzeba jej zerować. Aby wyzerować prognozy, należy przejść do:
Administracja
> menu Zasoby
> Edytuj prognozy
.Licznik
> wybieramy licznik w lokalu byłego właściciela.Data
> ustawiamy datę wykupu lokalu.Wartość
> wpisujemy prognozę = 0, zerujemy.Dodaj
.Zatwierdź
.Następnym krokiem jest zamknięcie liczników w lokalu, zakańczamy je z datą przekazania własności (aktu notarialnego). Wartość odczytu podajemy z protokołu przekazania lokalu. Aby zamknąć liczniki, należy przejść do:
Administracja
> menu Zasoby
> Edytuj odczyty
.Licznik
> wybieramy licznik w lokalu byłego właściciela.Data
> ustawiamy datę wykupu lokalu.Wartość
> wpisujemy wartość odczytu z protokołu przekazania.Typ odczytu
> zaznaczamy Końcowy — demontaż licznika
, powinien się pokazać haczyk przy prawidłowo zaznaczonej pozycji.Dodaj
.Zatwierdź
.Przed dodaniem nowego właściciela, należy stworzyć lokal, aby to zrobić trzeba przejść do:
Administracja
> menu Zasoby
> Edytuj mieszkania
.Nowy
.Nazwa
> wpisać normalny numer lokalu taki jak miał stary właściciel.Informacja
> podajemy dodatkowe informacje o lokalu, może też pozostać puste.Utwórz
.Następnym krokiem jest dodanie nowego właściciela, po tej operacji powinien pojawić się w polu struktury. Przed przystąpieniem do czynności sprawdzamy, jaki dokument ma się wystawiać oraz pod jaką strukturą zlokalizować nowego właściciela. Aby dodać właściciela, należy przejść do:
Administracja
> menu Zasoby
> Edytuj właścicieli
.Lokal
> wybrać lokal, który został stworzony w punkcie 2.1.Data
> ustawiamy datę wykupu lokalu.Operacja
> wybrać Nowy właściciel
(ew. Istniejący właściciel
, gdy chcemy wykorzystać istniejącą kartotekę właściciela).Udziałowcy
> Właściciel główny
.Struktura
> wybrać strukturę, pod którą ma się podłączyć lokal (Ważne!!).Dokument
> wybrać jeden z dokumentów (Ważne!!).
Zawiadomienie
> zwyczajny dokument z opłatami.Faktura VAT
> wybieramy tylko, gdy chcemy wystawić wszystkie pozycje opłat na Fakturze VAT.Rachunek
> wybieramy wtedy, gdy chcemy wystawić opłaty na Rachunku lub na Fakturze uproszczonej.Typ
> określamy typ kartoteki, wypieramy jedną z dostępnych, ew. pozostawiamy Ogólne
.Nazwa
> wpisujemy Imię i nazwisko lub nazwę odbiorcy.Adres
> podajemy pełen adres.Weryfikacja adresu
> Nie sprawdzaj struktury
.Informacje
> podajemy ew. dodatkowe informacje.Dodaj
.Zatwierdź
.Następnym krokiem jest dodanie danych do nowego lokalu, uzupełniamy je od daty przekazania własności (aktu notarialnego). Przed przystąpieniem do czynności, sprawdzamy jakie dane należy przenieść, w tym celu klikamy na lokal i następnie przycisk Dane
. Aby dodać dane, należy przejść do:
Administracja
> menu Zasoby
> Edytuj dane
.Lokal
> wybrać lokal nowego właściciela.Dana
> wybrać żądaną daną.Data
> wprowadzić datę wykupu lokalu.Wartość
> wprowadzamy wartość danej taka jak była w starym lokalu, zazwyczaj dane takie jak powierzchnie, udziały i ilości się nie zmieniają, wyjątkiem są ew. normy lub zmiana liczby osób.Dodaj
.Zapisz
.Następnym krokiem jest dodanie liczników w nowym lokalu, tworzymy je z datą przekazania własności (aktu notarialnego), numery i typy podajemy takie jak były u starego właściciela. Wartość odczytu podajemy z protokołu przekazania lokalu. Aby dodać liczniki, należy przejść do:
Administracja
> menu Zasoby
> Edytuj liczniki
.Nowy
.Lokal
> wybrać lokal nowego właściciela.Grupa liczników
> wybrać grupę liczników.Typ licznika
> wybrać typ licznika.Numer
> wpisać numer, maksymalnie 12 znaków, bez zer przodujących.Data założenia
> wprowadzić datę wykupu lokalu.Data legalizacji
> ustawić datę przyszłej legalizacji.Odczyt
> wpisujemy wartość odczytu z protokołu przekazania.Prognoza
> wpisać prognozę, może pozostać pusta.Lokalizacja
> wpisać lokalizacje, może pozostać puste.Utwórz
.Następnym krokiem jest dodanie prognoz w lokalu nowego właściciela, dodajemy je od daty przekazania własności (aktu notarialnego). Przed przystąpieniem do czynności, sprawdzamy jakie prognozy należy dodać, w tym celu klikamy na lokal i następnie przycisk Liczniki
. Aby je dodać, należy przejść do:
Administracja
> menu Zasoby
> Edytuj prognozy
.Licznik
> wybieramy licznik w lokalu nowego właściciela.Data
> ustawiamy datę wykupu lokalu.Wartość
> wpisujemy prognozę.Dodaj
.Zatwierdź
.Po sporządzeniu powyższych korekt trzeba naliczyć korektę wykupu wstecz. Aby to zrobić, należy przejść do:
Administracja
> przycisk Naliczenia
> K. bieżąca
.Struktura
> klikamy na cały budynek.Obciążenia
> Nalicz korekty
.Pierwszym objawem poprawnej korekty może być to, że wychodzi na zero. Będzie tak tylko wtedy, gdy stary i nowy właściciel mają te same wartości danych, prognoz i odczytów, co daje te same naliczenia. Jeśli nie wychodzi na zero, to prosimy sprawdzić składniki korekty, które są niezerowe i czy są poprawne.
Sprawdzanie danych lokali > przycisk Dane
:
Widok
> Struktura danych w lokalach
. Za pomocą tej funkcji można sprawdzić dokładniej zmiany danych na lokalach.Sprawdzenie liczników, odczytów i prognoz > przycisk Liczniki
:
Sprawdzenie korekty > przycisk Naliczenia
:
Naliczenia
> K.bieżąca
.Widok
> Struktura naliczeń w lokalach
. Za pomocą tej funkcji można sprawdzić dokładniej zmiany naliczeń w lokalach.Po upewnieniu się, że zmiany i naliczenia są prawidłowe, można przejść do księgowania korekty, w tym celu, należy przejść do:
Administracja
> menu Funkcje
> Księguj należności
.Księgowanie
> Korekty
.Data
> ustawiamy miesiąc księgowania, powinien się podpowiedzieć.Data księgowania
> ustawiamy datę księgowania, domyślnie ostatni dzień miesiąca, można zmienić na późniejszą.Bazowy termin płatności
> ustawiamy bazowy termin płatności (sprawdź instrukcje odnośnie do Terminów płatności).Termin płatności zwrotów
> Data
.Opis
> wpisujemy opis korekty.Po zaksięgowaniu można rozpocząć drukowanie dokumentów dla właścicieli.
Gdy wszystko jest już zaakceptowane, pozostaje tylko usunięcie starego właściciela z lokalu, dzięki temu nie będzie już pobierana opłata abonamentowa za system za ten lokal. Aby to wykonać, należy przejść do:
Zakładki Administracja
> menu Zasoby
> Edytuj właścicieli
.
Lokal
> wybrać lokal, który został opisany w punkcie 1.1, lokal z S-ką.Data
> ustawiamy datę bieżącą, powinna się podpowiedzieć.Operacja
> wybrać Usuń właściciela
.Dodaj
.Zatwierdź
.Ikona mieszkania starego właściciela wyblaknie, zostanie określona też data końcowa. Stary właściciel zniknie z pola struktury po zamknięciu roku, w którym był przeprowadzony wykup.
Zasoby
> Edytuj odczyty wstecz
.