Funkcja służy do generowania plików z poleceniem zapłaty np. za faktury kosztowe kontrahentów. Taki plik należy później zaimportować do systemu bankowego celem wykonania przelewów. Poniżej opisano kroki, jakie trzeba wykonać, aby móc korzystać z tej funkcji w programie.
Przed przystąpieniem do eksportu konieczne jest uzupełnienie numeru kont bankowych kontrahentów. W tym celu należy przejść do:
Zasoby > menu Zasoby > Edytuj Kontrahentów — podany tutaj numer konta będzie obowiązywał we wszystkich nieruchomościach.Natomiast jeśli wspólnota ma nadany indywidualny numer konta i jest on inny niż ogólny, to uzupełniamy go w:
Administracja > menu Elementy > Konta kontrahentów.Wyżej wymienione sposoby są dokładniej opisane w instrukcji: Konta bankowe kontrahentów.
Kolejnym niezbędnym krokiem jest określenie kilku parametrów konta bankowego nieruchomości, z którego wykonywane są transakcje (wpłaty/wypłaty) - są to wspólne ustawienia dla Eksportu zapłat elektronicznych oraz Importu wyciągów elektronicznych.
Zasoby > menu Funkcje > Eksportuj zapłaty elektroniczne.Rachunki bankowe.Zasób > wybieramy budynek.Konto FK > wybieramy konto księgowe rachunku bankowego.Nazwa > wpisujemy skróconą nazwę rachunku. (np Bieżące, FR, Lokata)Konto FK nierozpoznanych Ma (Odsetki) > wskazujemy konto pozycji od banku. Na przykład: odsetki od lokat, wpłaty w kasie banku. Uznania takie domyślnie będą trafiały na wskazane tutaj konto.Konto FK nierozpoznanych Wn (Prowizje) > wskazujemy konto pozycji od banku. Na przykład: prowizje bankowe, wypłaty w kasie w banku. Obciążania takie domyślnie będą trafiały na wskazane tutaj konto.Bank > Wskazujemy bank, z którym mamy podpisaną umowę — system wygeneruje wtedy plik w odpowiednim formacie (tak, żeby można było go bez problemu zaimportować do systemu bankowego). W przypadku, gdyby na liście nie ma Państwa banku, prosimy o kontakt mailowy z danymi kontaktowymi do opiekuna — postaramy się jak najszybciej zaktualizować listę, o ile będzie taka możliwość.Rachunek bankowy > wprowadzamy numer rachunku bankowego. Cyfry mogą być oddzielone spacją lub wprowadzone ciągiem (bez odstępów).Domyślny rachunek do zapłat > wskazujemy, czy dodawany rachunek ma być domyślnym rachunkiem do płacenia za koszty zasobu. (Patrz uwagi poniżej).Dodaj.Zatwierdź.Po zdefiniowaniu rachunków (i nr RB kontrahentów) można przejść do eksportu zapłat.
Uwagi do pola Domyślny rachunek do zapłat:
Tak > ustawiamy tylko przy jednym rachunku bankowym zasobu i tylko przy takim, który ma służyć jako jedyny do opłat za koszty. Zachęcamy ustawienie Tak dla zasobów gdzie sytuacja jest jednoznaczna.Nie dla wszystkich rachunków bankowych tego zasobu, wtedy:
Tak oraz mamy nowego kontrahenta, dla którego jeszcze nie było zapłat za jego koszty, to w eksporcie system oznaczy takie pozycje na czerwono - bedzie można je ręcznie edytować.
Aby pobrać plik z zapłatami, należy przejść do:
Zasoby > menu Funkcje > Eksportuj zapłaty elektroniczne.Zapłaty.Jako pierwszą czynność wykonujemy:
Pobierz nieopłacone.Na ekranie pojawi się pop-up, w którym:
Zasób > wybieramy zasoby do eksportu zapłat za koszty, można zaznaczyć więcej niż jeden. Wszystkie oznaczamy klawiszem =.Dni przed TP > określamy ilość dni, w których przeciągu upływa termin płatności pozycji kosztowej, które podpowiedzą się do eksportu. Jeżeli wskażemy np. 7 dni, to system wygeneruje listę płatności do zrealizowania, którym w przeciągu 7 dni od bieżącej daty upływa termin płatności (ew. zaległe/przeterminowane płatności również zostaną pokazane).Min data przelewu > minimalna data zlecenia przelewu zapłaty w generowanym pliku. Domyślnie jest to data bieżąca + 1 dzień.Max data przelewu > maksymalna data zlecenia przelewu zapłaty w generowanym pliku. Domyślnie jest to data bieżąca + 1 dzień.Uwzględnij rozrachunki > decydujemy o uwzględnianiu Łączenia rozrachunków:
Nie > wpłaty są zaliczane na najstarsze faktury i do zapłaty pokazują się najnowsze faktury kosztowe.Tak > system uwzględnia Łączenie rozrachunków i dopiero pozostałe pozycje (obciążenia/wpłaty) zapisuje na najstarsze.Wcześniej wyeksportowane > decydujemy czy system:
Nie uwzględniaj > pominie pozycje które były już wcześniej wyeksportowane.Uwzględniaj > uwzględni/pobierze pozycje które były już wcześniej wyeksportowane.Pobierz nieopłacone.W głównym oknie pojawi się nam lista pozycji zapłat za poszczególne faktury kosztowe do eksportu. Sprawdzamy ją dokładnie.
Pozycje zapłat można samodzielnie edytować lub dodawać/usuwać. Aby usunąć zbędną pozycję, klikamy na symbol X po prawej stronie pozycji. Aby edytować, klikamy na symbol X.
Dodawanie / edycję pozycji rozpoczynamy od:
Zasób > wybieramy wspólnotę.Rachunek > wybieramy rachunek, z którego mają wyjść zapłaty.Kontrahent > wybieramy pożądanego dostawcę.Dowód > wpisujemy tytuł przelewu lub numer faktury.Wartość > podajemy kwotę przelewu.Termin zapłaty > podajemy dzień, w którym ma zostać zlecony przelew.Dodaj.Przed finalnym eksportem należy poprawić ewentualne niejasności - pozycje które sprawiają problem będą oznaczone kolorem czerwonym, bez tego przycisk Zatwierdź będzie nie aktywny.

Gdy w oknie eksportu pozostaną pożądane pozycje, można pobrać plik z zapłatami, należy:
Zapisz > ustalamy czy:
Nie zapisuj > pozycje nie będą oznaczone jako wyeksportowane, będą się podpowiadać w przyszłości jeszcze raz.Zapisz eksportowane > pozycje będą oznaczone jako wyeksportowane, nie będą się podpowiadać przy ponownych eksportach.Zapisz wszystkie > TBDZatwierdź.Plik należy zapisać na dysku. Następnie trzeba go zaimportować do systemu bankowego. W przypadku eksportu dla wielu zasobów pobierze się archiwum ZIP.

W systemie można podejrzeć faktury, którym zbliża się termin płatności. Aby to zrobić, należy przejść do:
Zasoby > menu Funkcje > Eksportuj zapłaty elektroniczne.Nadchodzące faktury.W oknie zostaną wyświetleni kontrahenci oraz ich faktury, pogrupowane na dni wg. terminu płatności.
