Poniższa instrukcja ma za zadanie opisać przykładową procedurę zamknięcia roku rozliczeniowego. Nie jest ona uniwersalna, należy ją dostosować do specyfiki danej nieruchomości.
Przed przystąpieniem do zamykania roku trzeba:
Warto tutaj też nadmienić, że nie muszą Państwo czekać z księgowaniami z bieżącego roku, należy wprowadzać je normalnie, system i tak zamknie pierwszy otwarty rok.
Jeśli w budynku znajdują się liczniki oraz ich termin rozliczenia wypada na koniec roku to w tym momencie, należy zrobić rozliczenie, więcej na ten temat znajduje się w dokumentacji:
Administracyjne > Rozliczenia licznikówRozliczenia liczników nie są obowiązkowe przy zamykaniu roku, z punktu widzenia systemu. Można je pominąć, ustawiając termin w następnym roku i sporządzając odpowiednie przeniesienia przychodów i kosztów.
Następnym etapem, choć nie obowiązkowym, są rozliczenia kosztów. Jeśli zachodzi potrzeba zrównania przychodów z poniesionymi kosztami (rozliczenie na zero), to trzeba wykonać systemowe rozliczenia kosztów, które są dokładnie opisane w dedykowanych instrukcjach:
Administracyjne > Rozliczenia kosztówRozliczenia zazwyczaj księgujemy na koniec okresu rozliczeniowego, którego dotyczą, w ten sposób nie wpływają na przychody roku bieżącego.
Przed zaksięgowaniem odsetek lub zamknięciem roku, konieczne jest zamknięcie miesięcy FK, aby to zrobić, należy przejść do:
Dekrety > menu Funkcje > Zamykanie miesiąca FK.Data > ustawiamy ostatni zamykany miesiąc roku RRRR-12.Zatwierdź.Zamknąć można kilka miesięcy naraz. W zamkniętym miesiącu nie można dodawać nowych dokumentów, można edytować istniejące, ale nie można edytować pozycji na kontach 201. Jeśli mają Państwo w danym budynku zamknięte miesiące i naliczone odsetki już w bieżącym roku to ten krok należy pominąć.

Jeśli wspólnota ma zamiar naliczyć odsetki od nieterminowych wpłat w minionym roku, to należy wykonać tę czynność przed programowym zakończeniem roku. Odsetki naliczamy po zamknięciu wszystkich miesięcy w minionym roku, natomiast miesiące nowego roku powinny pozostać otwarte, ponieważ odsetki są księgowane zawsze na koniec ostatniego zamkniętego miesiąca. Jeśli mają Państwo w danym budynku zamknięte miesiące i naliczone odsetki już w bieżącym roku (są na przykład księgowane na bieżąco co miesiąc) to ten krok należy pominąć. Więcej na temat odsetek znajduje się w dokumentacji:
Księgowe > OdsetkiJedną z ostatnich czynności przed zamknięciem roku księgowego jest zrobienie księgowań wynikowych. Aby je wykonać, należy przejść do:
Dekrety > menu Dokumenty > Księgowania wynikowe.Następnie wybieramy wynik, który będziemy trwożyli.
Konto wynikowe > wybieramy konto, dla którego będziemy robić księgowanie wynikowe.W niższej części okna możemy ręcznie dodawać pozycje i edytować kwoty, jakie zostaną przeksięgowane na wynik.(Pola Składnik, Kwota Wn, Kwota Ma)
W dolnej części okna, w tabelce są pokazane proponowane pozycje, podpowiedzą się tylko i wyłącznie konta 4xx i 7xx. Zawierają numer, nazwę oraz saldo Wn i Ma konta.
Zasada postępowania jest prosta:
Konto wynikowe.Na koniec klikamy:
Zatwierdź.Po zamknięciu okna, na liście dokumentów powinien się pojawić dekret KW, zostanie dodany na ostatni dzień zamkniętego miesiąca. Do funkcji księgowanie wynikowe można powrócić i stworzyć następny wynik finansowy. Stworzone dokumenty KW można ręcznie edytować do własnych potrzeb lub całkowicie usunąć i zrobić jeszcze raz.

Po przejściu przez wymienione wyżej czynności, zmierzające ku formalnemu zakończeniu roku w programie, warto zapoznać się z niektórymi raportami sprawozdawczymi dla całej wspólnoty dostępnymi w wydrukach (zakładka Zasób). Poniżej przedstawiono te najważniejsze, na które powinno się zwrócić szczególną uwagę.
Naliczenia — Wydruk prezentuje sumaryczne obciążenia związane z zamykanym rokiem na całej nieruchomości bez podziału na właścicieli. Jest szczególnie przydatny przy analizowaniu poprawności kwot wynikających z rozliczenia, gdyż przy domyślnych ustawieniach pokazuje (wyszczególnia) podstawę obciążenia oraz sposób wykonania naliczenia (R, LR, LP, LZ, RKL, RKR) nawet w ramach tego samego algorytmu/składnika. Od razu widoczne są więc błędy wynikające z indywidualnych odstępstw od założonego scenariusza rozliczania (np. kwoty naliczone z ryczałtu przy rozliczeniu liczników “R” — sugerujące brak aktywnego licznika). Przykładowy wydruk:


Rozliczenie — Na wydruku mamy przedstawione zestawienie przychodów (konta 700) i kosztów (konta 400) oraz wynikające z nich salda obrotów związane z poszczególnymi składnikami naliczeń. Wydruk ten jest szczególnie przydatny do wprowadzania kwot przy rozliczeniach kosztów, jak również sprawdzenia/weryfikacji zaksięgowanego rozliczenia — po zaksięgowaniu rozliczenia salda dla rozliczanych składników powinny się zerować. Przykładowy wydruk:


Plan rozliczenia kosztów — Wydruk pokazuje wprowadzone kwoty oraz sposób wykonania rozliczenia kosztów. Przykładowy wydruk:


Sprawozdanie finansowe — Na wydruku sprawozdania finansowego widoczne są:
Jest to niezwykle przydatny wydruk sprawozdawczo-kontrolny, pozwala w szybki i czytelny sposób zapoznać się ze stanem księgowym prowadzonej nieruchomości/wspólnoty. Przykładowy wydruk:


Obroty na kontach — Wydruk (tzw. obrotówka, szczególnie przydatny w swojej poziomej formie, Pole Strona > A4 Poziomy) pokazuje dla poszczególnych kont syntetycznych salda i obroty narastająco po obu stronach księgowania (możliwe jest zejście niżej z poziomem analityki przy szukaniu nieprawidłowości). Szczególnie szybko pozwala wyłapać brak bilansowania się kont przychodów i kosztów 400/700 oraz prawidłowego wykonania księgowania wynikowego (KW). Przykładowy wydruk:


Po wykonaniu wszystkich poprzedzających czynności i sprawdzeniu podstawowych wydruków sprawozdawczych dla wspólnoty/nieruchomości możemy formalnie zakończyć rok — wykonać przejście roczne. Gdyby któraś z czynności poprzedzających nie została wykonana do końca, to system może nie pozwolić na zakończenie roku. Aby zamknąć rok, należy przejść do:
Dekrety > menu Funkcje > Zamykanie roku FK.Zakończenie roku > Zakończ rok.Pola w środkowej części okna odpowiadają za sposób liczenia sald na podkontach rozrachunkowych właścicieli. Można w tym momencie wprowadzić zmiany na przyszły rok, więcej na temat w dedykowanej instrukcji Sposób liczenia sald 201, ew. pozostawić bez zmian.
Zatwierdź.Zamknięty rok będzie dostępny do podglądu w zakładce Zasoby, po kliknięciu > przy nazwie wspólnoty. Rok zostanie zamknięty zawsze pojedynczo, zaczynając od najstarszego, niezależnie od ilości otwartych lat.
