W niniejszej instrukcji przedstawimy Państwu przykładowe rozliczenie składnika opłat, dla którego jako wartość do rozliczenia podamy kwotę poniesionego kosztu w rozliczanym okresie. Warto nadmienić, że rozliczenia pełnym kosztem nie stosujemy dla składników opłat powiązanych z licznikami.
Założenia:
Przed przystąpieniem do rozliczenia sprawdzamy:
Widok > Struktura danych w lokalach)Widok > Struktura naliczeń w lokalach i zakładka Konta FK)Konta FK)
Po sprawdzeniu określamy okres rozliczenia składnika, w naszym przypadku jest to od 01-2021 do 06-2021.
Menu Elementy > Terminy rozliczeń kosztów

Przechodzimy do ustawienia sposobu rozliczenia kosztów. Dla przyjętych wcześniej założeń ustawiamy:
Administracja > Naliczenia > K.bieżącaObciążenia > Rozliczenia kosztów.Typ > Algorytm - pełen koszt.Sposób > Łącznie.Algorytm > wybieramy Daną, na przykład: Powierzchnia użytkowa.Wartość > wpisujemy lub wybieramy z podpowiedzi kwotę kosztu CO stałej.Dodaj.Zatwierdź.Następnie przeliczamy rozliczenie w korekcie bieżącej i sprawdzamy.
Menu Obciążenia > Nalicz korekty RL + RK.

Sprawdzamy rozliczenie kosztów jeszcze przed zaksięgowaniem. Właściciele nie widzą w swoim podglądzie internetowym niezaksięgowanych rozliczeń. Opis kolumn:
Było Wartość > jest to kwota poprzednich obciążeń (zaliczek, korekt, rozliczeń). do których odnosi się bieżące rozliczenie.Ma być Wartość > jest to kwota kosztu przypadająca na lokal, wynika z iloczynu kolumn Ilość oraz Stawka.Wartość > to różnica pomiędzy kolumnami Było i Ma być.Stawka > to kwota kosztu do rozliczenia.Ilość > to udział (ułamek) wyliczony z ilorazu: pow. lokalu / pow. całkowita, przedstawiając to w uproszczeniu.
Po sprawdzeniu rozliczenia kosztów można przystąpić do jego księgowania. Rozliczenia zazwyczaj księgujemy na koniec okresu rozliczeniowego, dzięki temu nie wchodzą w przychody przyszłych okresów. Zarówno przed i po zaksięgowaniu można zrobić wydruk kontrolny od strony księgowej. Znajdziemy go w:
Funkcje > Wydruki > zakładka Zasób > Wydruk: Rozliczenie (lub Sprawozdanie finansowe).Saldo dla rozliczanego składnika powinno być jak najbardziej zbliżone do zera. Księgowanie odbywa się za pomocą:
Funkcje > Księguj należności.
Na koniec przedstawimy Państwu omawiane rozliczenie w arkuszu kalkulacyjnym.